Články | Spracovanie

Vytvorenie a spracovanie digitálnych astrofotografií je časovo náročný proces, ako vo fáze tvorby snímkov, tak vo fáze ich spracovávania do finálnej podoby. Pre spracovanie astrofotografií je potrebné zosnímať množstvo fotografií samotného objektu a zhruba rovnaký počet tzv. "dark frames", ktoré sa musia robiť za rovnakých podmienok t.j. ak fotenie objektu trvá 1/2 hodiny alebo hodinu, tak tvorba dark frames trvá taký istý čas. Navyše pre dobrú snímku treba urobiť aj ďalšie typy snímok - "flat frames" a "bias frames". Postup ako ich vytvoriť je popísané v helpe programu DeepSkyStacker, ktorý sa používa pre DSO objekty (hmloviny, galaxie, hviezdokopy). Spracovanie fotografií resp. videí planét, mesiaca a slnka sa robí v programe RegiStax. Množstvo potrebných fotografií pre následné spracovanie do výslednej podoby závisí na použitej technike (montáž, ďalekohľad resp. jeho svetelnosť, kvalite kamery, použitej citlivosti), podmienkach a skúsenostiach fografujúceho. Z hľadiska šumu je lepšie používať nižšie hodnoty ISO, tie však vedú k dlhým časom a problémom s presnosťou montáže. Najlepšie je preto najprv urobiť niekoľko skúšobných fotografií a na základe nich sa rozhodnúť pre konečné nastavenie citlivosti, času a počtu fotografí. Na nasledujúcich príkladoch vidno rozdiel medzi jednotlivou snímkou a vyskladanou výslednou snímkou z mnohých jednotlivých snímkov.

M101 single   M101 stack

M27 single   M27 stack

M13 single   M13 stack

Viac o spracovaní a etike spracovania (prikrášlovaní) fotografií na stránke "Catching the Light".

Spracovanie videí planét je pekne ukázené na nasledovnom videu.

Registax vs. AutoStakkert

Testoval som AutoStakkert ako alternatívu k Registaxu. Pripravil som prvé porovnaie stackovania cez AutoStakkert (AS) vs Registax (RS). Fotky sa robili za priemerného seeingu pri teplote -10°C (ešte že som to mohol riadiť z pohodlia mojej sedačky, inak by som tu asi nemal o čom písať). AS má niektoré velmi dobré vlatnosti čo sa týka stackovania. Najmä sa jedná o vycentrovanie obrázku t.j. pri robení animacií je to vec k nezaplateniu (viď. výsledok tu). Navyše ak sú raw obrázky horšej kvality mám dojem, že AS si s tým lepšie poradí a výsledkom je krajši resp. ostrejší záber (toto ešte overujem). Zatiaľ sa mi s AS nepodarilo úspešne využiť dark frames. Ked ich použijem, tak obraz "stratí" farbu a už sa to nedá zachraniť (nechápem prečo). Taktiež využitie .fit raw formátu mi nefunguje (RS je na tom podobne i keď tam sa mi zdá, že je to o nieco lepsie, problém bude možno v kamere alebo tom formáte čo dáva). Používam iba jeden alignment point, pri použití viacerých sa nasledným spracovaním na povrvhu fotky vytvoria "trhliny" (RS6 je tom podobne i ked AS to robí trochu lepšie ako RS).